به گزارش مشرق، روز گذشته، اداره تنظیم کننده ایمنی خودرو آمریکا، دادههایی درباره شرکت تسلا منتشر کرد که نشان میدهد از ماه جولای تصادفات خودروهای این شرکت که مجهز به سیستمهای کمک رانندگی بودهاند، بیشتر از هر خودروساز دیگر است. خودروسازان و شرکتهای فناوری از ژوئن ۲۰۲۱ به اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراهها (NHTSA) بیش از ۵۰۰ تصادف را اعلام کردند.
به گفته شرکتهای خودروسازی، استفاده از سیستمهای کمک راننده و آزمایش آنها در جاده باعث افزایش ایمنی اتومبیلها و رانندگان میشود. سناتورهای دموکرات، اد مارکی و ریچارد بلومنتال، گفتند که انتشار دادهها به تنهایی کافی نیستند. ما از NHTSA میخواهیم تا برای جلوگیری از این گونه تصادفات، نردههای محافظ نیز در جادهها قرار دهد.
نگرانی سناتورها برای افزایش تصادفات خودروهای تسلا
سناتورها در مورد تعداد بالای تصادفات تسلا هشدار دادند و نوشتند:" ما نگران هستیم که امروزه رانندگان از این فناوری استفاده کنند و خود را در معرض خطر قرار دهند. "
NHTSA دستور داد، شرکتها موظف هستند تا تمام تصادفاتی که مریوط به سیستمهای پیشرفته رانندگی هستند را گزارش دهند. در همین راستا از ماه ژانویه ۱۲ خودروساز، ۳۹۲ تصادف را گزارش دادهاند که شش کشته و پنج مجروح به جا مانده است. همچنین شرکتها ۱۳۰ تصادف مربوط به نمونه اولیه سیستمهای رانندگی خودکار را گزارش کردند که ۱۰۸ تصادف بسیار جدی بود.
اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراهها گفت که واحد خودروهای خودران آلفابت و کروز جنرال موتورز تصادف مربوط به سیستمهای رانندگی خودکار را گزارش کرده است. در همین راستا، سخنگوی شرکت کروز گفت: "توسعهدهندگان ما، در مسافتهای طولانی خودروها را میلیونها بار آزمایش میکنند. زیرا محافظت از جان مشتریان هدف اصلی ما است. "
با وجود محدودیتها، NHTSA گفت دادهها برای شناسایی سریع نقصهای احتمالی یا روندهای ایمنی ضروری است. حوادثی که هنگام درگیر شدن یک سیستم پیشرفته در ۳۰ ثانیه پس از تصادف رخ میدهد، باید ظرف ۲۴ ساعت به NHTSA گزارش شود.
براساس گزارشها، NTSB پس از تصادف سال ۲۰۱۶ که منجر به مرگ یک راننده تسلا با استفاده از سیستم Autopilot این شرکت شد، از خودروسازان خواست تا دادههای استاندارد تصادف را ارائه دهند. وبسایت شرکت تسلا پس از آن نوشت که این سیستم ماشین شما را قادر میسازد تا به طور خودکار در مسیر خود حرکت کرده، شتاب بگیرد و ترمز کند، اما همچنان نیازمند توجه راننده است.
استیون کلیف، مدیر NHTSA گفت:" این اطلاعات به محققان ما کمک میکند تا به سرعت روندهای نقص احتمالی را شناسایی کنند. تصادفات توسط خودروسازان به روشهای مختلف ردیابی و تا حدودی از مقایسه آنها جلوگیری میشود، زیرا هیچ معیار جامعی در مورد میزان استفاده گسترده از هر سیستم وجود ندارد. "
هیچ خودروساز دیگری بیش از ۱۰ تصادف در این دوره گزارش نکرده است. با وجود محدودیتها، NHTSA گفت دادهها برای شناسایی سریع نقصهای احتمالی یا روندهای ایمنی ضروری است. حوادثی که هنگام درگیر شدن یک سیستم پیشرفته در ۳۰ ثانیه پس از تصادف رخ میدهد، باید ظرف ۲۴ ساعت به NHTSA گزارش شود. در همین راستا شرکت خودروسازی هوندا گفت که هیچ نقصی در سیستمها پیدا نکرده و گزارشهای خرابی آن بر اساس اظهارات تایید نشده مشتریان برای رعایت مهلت گزارش ۲۴ ساعته NHTSA است.
اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراهها، هفته گذشته اعلام کرد که در حال ارتقای کاوشگر خود به ۸۳۰ هزار خودروی تسلا با این سیستم است که یک گام ضروری قبل از اینکه بتواند به دنبال فراخوان باشد. تنظیم کننده یک ارزیابی اولیه را برای ارزیابی این باز کرده بود. عملکرد اتوپایلوت پس از حدود ۱۲ تصادف که در آن وسایل نقلیه تسلا با خودروهای اضطراری متوقف شده برخورد کردند.
به طور جداگانه، NHTSA ۳۵ بررسی تصادف ویژه مربوط به وسایل نقلیه تسلا را که در آنها مظنون به استفاده از ADAS بود، آغاز کرده است. در مجموع ۱۴ مورد مرگ ناشی از تصادف در آن تحقیقات تسلا گزارش شده است.